top of page

שומשום היפתח

הוא נמצא בכל מקום! על לחמניית ההמבורגר, מעטר את הבורקס, מקשט ומתבל את הסלט, במאפים ועוגיות וכמובן ממנו מייצרים את האחת והיחידה - הטחינה הגולמית! אבל מה בעצם אנחנו יודעים על השומשום?


איפה הוא גדל? איך נראה הצמח שלו? כמה שומשום צריך בשביל להכין צנצנת טחינה? (הרבה)

כל מה שרציתם לדעת על שומשום ולא העזתם לשאול!


אז ככה, לפני הכל השומשום הוא הגידול החקלאי הראשון לצורכי שמן הידוע לאדם וישנן עדויות לכך כבר מלפני כ- 5,000 שנים. השומשום הוא צמח חד שנתי הגדל בעיקר בבורמה, הודו, סין ואתיופיה. הוא עמיד מאד לתנאי יובש ובצורת ותנאי האקלים באיזורים היבשים הם המתאימים לו ביותר.

למעשה יש זן אחד של שומשום, אך קיימים שני גוונים טבעיים: הבהיר (לבן צהבהב) והנפוץ מבין השניים והכהה (שחור) הנפוץ בעיקר במזרח הרחוק ומשמש בהכנת הסושי וסלטים אסייתים.

שומשום אתיופי, מצרי או הודי אינם מעידים על זנים שונים, אלא על מקור הגידול שלהם. ההבדלים ביניהם יבואו לידי ביטוי בטעם ובהרכב התזונתי מהשפעת תנאי הגידול והאקלים השונים באיזורים אלו.

כך למשל השומשום הגדל בצפון אתיופיה ונקרא חומרה על שם האיזור בו הוא מגודל נחשב לזן האיכותי והטעים ביותר של שומשום מפאת תנאי האקלים השוררים באיזור זה.



השומשום נסחר בעולם בכמויות בלתי נתפסות! ההיקף הכספי השנתי של השומשום הוא כ 1.8 מיליארד דולר כשזה מתייחס לכמות של כ 23 מיליארד טון של זרעי שומשום.

תחשבו לרגע על כל לחמניית מקדונלד שנמכרת בעולם וזה כבר ייתן אינדיקציה להיקף השימוש.


אתיופיה, אגב נמצאת במקום ה- 6 ברשימת המדינות במסחר בשומשום בהיקף של כ 6% בלבד.



הידעתם?

בכל תרמיל יש כ- 80-100 זרעי שומשום

בכל גרם אחד י שכ- 300-400 זרעים

מדונם אחד של אדמה מפיקים 50 ק"ג בלבד של שומשום




888 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page